"تور مجازی کتابخانه" به مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی، تصویری، پانوراما و ویدئویی اطلاق می‌شود که امکان آشنایی با محیط کتابخانه را بدون حضور فیزیکی در آن فراهم می‌کند.
هدف از ایجاد تورهای مجازی کتابخانه‌های عمومی از بین بردن محدودیت‌های مکانی و زمانی است و با ایجاد تور مجازی، امکان دیدن فضا برای علاقمندانی که به هر دلیل مانند دوری راه و ... امکان مراجعه حضوری به کتابخانه را ندارند، فراهم می‌شود.
همچنین با ایجاد تور مجازی تمایل در مخاطبان جهت بازدید فیزیکی از کتابخانه افزایش می‌یابد و نیز امکان آشنایی تعداد بیشتری از افراد با حوزه کتاب و کتابخوانی و خدمات کتابخانه‌های عمومی فراهم می‌شود.
با استفاده از دید سه بعدی و 360درجه‌ای که توسط تور مجازی ایجاد می‌شود، امکانات و بخش‌های موجود کتابخانه به شکل مناسبی نمایش داده شده و معرفی خواهد شد.
علاوه بر این به دلیل اهمیت رعایت نظم و سکوت در کتابخانه امکان بازدید حضوری و فیزیکی از بخش‌های مختلف معمولاً وجود ندارد اما با استفاده از تور مجازی می‌توان به خواست منطقی متقاضیان پاسخ داد و به آنان اجازه داد امکانات فراهم شده را به زیبایی و در بهترین شرایط ممکن مشاهده نمایند.
مراکزی نظیر تالار مفاخر و بخش کتب خطی و چاپ سنگی که امکان حضور فیزیکی افراد در آنها وجود ندارد یا حضور فیزیکی نیاز به هماهنگی‌هایی دارد، از طریق تور مجازی به شکل بسیار مناسبی به نمایش درخواهد آمد.